Uzayla gelen ilham
Kayıt ol Yardım Ajanda Skorlu Flash Oyunlar Tatlı Portal Konuları Okundu Kabul Et
Cevapla
Seçenekler
Alt 25-03-2010, 10:02 #1

"E-K"

"Küçük Meleğim"

Uzayla gelen ilham



Belkıs Balpınar: “Geleneksel kilim desenleri, bugünkü hallerine yıllar içinde geçirdikleri ve çok yavaş gerçekleşen evrimleşme süreci sonunda kavuşmuşlardır ve bu süreçte temel sembolik anlamlarından ödün vermeden tüm gereksiz fazlalıklardan arınmışlardır.”

Kuantum fiziğindeki belirsizlik prensibi; kozmolojideki ve diğer disiplinlerdeki yeni keşifler; büyük patlama, kara delikler, ekstra boyutlar, kaos ve hatta çoklu evrenler gibi teoriler o kadar büyüleyici ki felsefe, edebiyat ve sanatın birçok farklı dalında etkileri açıkça görülebilir.




Uzayla gelen ilham



Günümüzde evrendeki en küçük taneciği göstermek ya da evrenin en uzak, en yaşlı yıldızlarını ya da galaksilerini -hatta yok olmuş olanları bile- görmek mümkün. Tüm bu görsel ve yazılı materyallerin sanatçılar üzerindeki etkisi de göz ardı edilemez. Belkıs Balpınar da evrenin sırlarını merak eden ve ortaya çıkan her yeni keşiften ilham alan sanatçılardan biri. En büyük ilham kaynağının uzay olduğunu belirten Balpınar, kullandığı spiral desenlerin uzaydaki hareketi ve derinliği yansıttığını söylüyor.


Belkıs Balpınar, geleneksel kilimleri yeni desenlerle birleştiren başarılı bir sanatçı. Güzel Sanatlar Fakültesi’nden mezun olan Balpınar, ilk olarak Sümerbank’ta halı desinatörü ve araştırmacı olarak çalışmış; daha sonra da Türk ve ‹slam Eserleri Müzesi, Halı Bölümü’nün küratörlüğünü ve Vakıflar Halı ve Kilim Müzesi’nin kurucu başkanlığını yapmış. Halı ve kilimler hakkında birçok kitap ve makale yazan Balpınar, fiark kilimleri hususunda Avrupa, Asya ve Kuzey Amerika’da birçok konferansa konuşmacı olarak katılmış ve Marmara Üniversitesi’nde bir dizi kurs vermiş.


Balpınar, 80’lerin ikinci yarısında “çağdaş kilim” olarak tanımlanabilecek yeni bir sanat formuna öncülük etmiş ve yıllardır çalışmalarıyla antikle çağdaş arasında gidip gelerek eski ve yeni arasında bir köprü görevi görüyor. Balpınar’ın dünyaca tanınan kilimleri Anadolu kadınlarının elleriyle dokunmuş. Anadolu kadınlarının kilim dokumadaki doğal becerileri Balpınar’ın “artkilimler”i ile yeni bir boyut kazanmıştır.



Balpınar, kilimlerin açısal ve kıvrık şekillerde dokunmasına olanak sağlayan yeni yöntemler geliştirerek kilimlerin illaki dört köşeli olması gerekmediğini kanıtlıyor. Kilimi bir tuval gibi gören Balpınar, düğümlü hav yığınları ve 2-3 parçalı çalışmaları ile kilimlere ekstra derinlik kazandırıyor; kilimlerin desenleri özel bilgisayar programları sayesinde gerçeğe çok yakın dijital eskizlerle oluşturuluyor.



Belkıs Balpınar, “artkilim” olarak tanımladığı çağdaş kilimler yapmaya 1986 yılında başlamış. Başlarda dokumacılarının geleneksel dokuma becerileri yüzünden genellikle geometrik desenlerle çalışmak zorunda kalmış, fakat azim ve kararlılık gerektiren uzun bir süreç sonunda dokumacılarına eğrisel sıralar ve değişik şekilli kenarlar dokumayı öğreten Balpınar, desenlerinde özgürlüğe bir adım daha yaklaşmış. Balpınar, kilim dokuma tekniklerindeki kısıtlamalar yüzünden oldukça açık ve minimalist bir stil geliştirmiş; son yıllarda keçe ve el yapımı tüfte halılar üzerinde çalışmaya başlayan Balpınar, uzay dışında fizik ve biyoloji alanlarındaki keşiflerden de ilham aldığını belirtiyor.


“Geleneksel kilim desenleri, bugünkü hallerine yıllar içinde geçirdikleri ve çok yavaş gerçekleşen evrimleşme süreci sonunda kavuşmuşlardır ve bu süreçte temel sembolik anlamlarından ödün vermeden tüm gereksiz fazlalıklardan arınmışlardır. Bu nedenle onlardan yeni bir şey üretmek, DNA ile oynayarak yaşayan bir organizmadan yeni bir canlı yaratmaya benzer ve sonuçta ortaya melez bir eser çıkar.” diyen Balpınar, bugüne dek birçok kurum ve kişi için özel kilim koleksiyonları hazırlamış. Marmara Manhattan Hotel için hazırladığı 80 parça kilim; Washington D.C’deki World Bank ve Merkezi Dharran’da bulunan Aramco için hazırladığı duvar kilimleri ile Miuccia Prada, Bernard Chappard ve Ignazio Vok gibi isimlere hazırladığı kilimler Balpınar’ın öne çıkan işleri.



Balpınar kilim formundaki arayışlarını ve kilimlerinin farklılığını şu sözlerle anlatıyor: “Geleneksel kilim anneden çocuğa, desenleri değişmeden aktarılan bir halk sanatı. Hiç değişmediği için kuşaktan kuşağa geçerek bugüne kadar gelmiş. Bana çok düz gelen bu değişmezliği yıkmak için asimetriler yaptım önceleri. Dokunup bitmiş bir kilim çok kapalı bir dikdörtgen çerçeve; onu dahi yıkmak istiyorum. Son kilimlerimde büyük bir eşkenar dörtgen içinden fırlayan spiraller yaptım. Bu parçalar dikdörtgen değil ve dokutmak çok zor. Böyle bir şey ilk kez yapılıyor.” Balpınar’ın kilimleri bugüne dek ülke içinde ve dışında birçok yerli ve yabancı sergi salonunda sergilenmiş. Çalışmalarına devam eden Balpınar’ın yeni “artkilim” desenleri ve gelecek sergileri de merakla bekleniyor.



Benzer Konular

Görüntüleme:517, Cevaplar:1

İlginizi Çekebilir >
Alt 26-03-2010, 08:46 #2

| ∂αяκиєѕѕ ۹υєєи |

Deneyimli


TeşekkürLer..





Cevapla


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler





Bütün Zaman Ayarları WEZ +3 olarak düzenlenmiştir. Şu Anki Saat: 12:25 .